دکوراسیون, دکوراسیون اتاق پذیرایی, دکوراسیون داخلی منزل

شست و شوی مبل های چرمی و پارچه ای در خانه

شست و شوی مبل های چرمی و پارچه ای در خانه

شست و شو و تمیز کردن مبلمان یکی از کارهایی است که سالی یک و یا دوبار انجام آن در هر خانه ای لازم است و به همین منظور دانستن راه و روش شست و شوی مبلمان اهمیت زیادی دارد. مبل ها ی چرمی و پارچه ای دو نوع از مدل های پرطرفدار هستند که به دلیل راحتی نشیمن در هر خانه ای یک دست از آنها وجود دارد و برای استراحت روزانه و دورهمی های خانوادگی از آنها زیاد استفاده می شود که مسلما زودتر از مبل های سلطنتی کثیف و آلوده می شوند. در این مطلب روش های اصولی شست و شو و تمیز کردن این دو نوع مبل را در خانه فرا خواهید گرفت.

شست و شوی مبلمان در منزل کار چندان سختی نیست فقط کافی است کمی مطالعه کنید تا به راحتی و با صرف هزینه کمی مبلمان خود را مانند روز اول نونوار کنید.

نکات مهم پاک کردن لکه های روی مبل چرم

شست و شوی مبل های چرمی در خانه

تمیز کردن مبلمان چرمی راحت تر از نوع پارچه ای است. اگر مبل ها آلودگی و کثیفی کمی دارند می توانید با استفاده از یک دستمال مرطب به راحتی آنها را پاک کنید ولی اگر کثیفی آنها زیاد است باید به روش اصولی آنها را تمیز کنید.

برای شروع باید سری کوچک و برس مانند جاروبرقی را به آن وصل کنید و با آن همه ی سطح مبل و درزهای آن را جاروبرقی بکشید تا گرد و خاک و آشغال هایی آن کاملا تمیز شود، این مرحله را با دقت و وسواس انجام دهید تا هیچ گرد و خاکی روی سطح مبل باقی نماند.

روش 1 – باید یک ماده پاک کننده مخصوص چرم خریداری کنید، دقت کنید که محلول باید کاملا رقیق و مخصوص پارچه های چرمی باشد.

روش 2 – می توانید محلول پاک کننده چرم را در خانه با ترکیب مقدار مساوی از سرکه سیب و آب تهیه کنید و مبلمان را با آن تمیز کنید.

روش 3 – درست‌کردن آب کف‌دار با مایع ظرف‌شویی

دستمال تمیزی را در مایع مورد نظر فر برده و سپس کاملا بچلانید تا فقط مرطوب باشد و سپس روی سطح مبل چرم به صورت حرکات دایره ای بکشید تا کاملا تمیز شود، هرگز دستمال را به صورت رفت و برگشت روی چرم نکشید این حرکت باعث آسیب به چرم می شود.

با دستمال تمیز و خشک دیگری آن را خشک کنید تا رطوبت آن گرفته شود.

در مرحله آخر محصولات پاک‌کننده یا تمیز‌کننده مخصوص چرم را روی دستمال اسپری کنید و مانند قبل با حرکات دایره ای روی سطح چرم بکشید. کار تمیز کردن مبل چرم در این مرحله به پایان می رسد.

نکات مهم پاک کردن لکه های روی مبل چرم

  • پاک‌کردن لکه جوهر از روی مبل چرم: با یک پنبه آغشته به ایزوپروپیل الکل به راحتی پاک می شود، برای پاک کردن لکه جوهر خودکار از روغن اکالیپتوس استفاده کنید.
  • پاک‌کردن لکه چربی از روی مبل چرم: مقداری جوش شیرین روی قسمت لک شده بریزید و بعد از گذشت دو ساعت آن را با دستمال نرمی پاک کنید.
  • پاک‌کردن لکه کپک‌زدگی: با استفاده از ترکیب برابر از آب لیمو و کرم تارتار یک ماده خمیر مانند درست کنید و در چند مرحله روی محل مورد نظر بریزید و سپس با دستمال پاک کنید.

شست و شوی مبل پارچه ای در خانه

شست و شوی مبل های پارچه ای در خانه

تمیز کردن مبلمان پارچه ای کار پیچیده و سختی به نظر می رسد ولی با دانستن ترفند ها و نکاتی که در این مطلب بیان می کنیم کار شست و شو و تمیز کردن مبل های پارچه ای به راحتی و با صرف هزینه بسیار کمی امکان پذیر است.

مرحله 1

اولین مرحله از کار تمیز کردن مبلمان پارچه ای این است که با استفاده از جاروبرقی سطح مبل را کاملا تمیز کنید و هیچ گرد و خاکی روی مبل باقی نگذارید. اگر مبل ها چند تکه هستند آنها را جدا کرده و جاروبرقی بکشید، برای درزها از سری های باریک و کوچک جاروبرقی استفاده کنید. در این مرحله اگر گرد و خاکی روی مبل باقی بماند باعث می شود در مراحل بعد و استفاده از شوینده ها گرد و خاک مرطوب شود و مبل را کثیف تر کند.

مرحله 2

با استفاده از یک برس نرم مخصوص پارچه روی سطح مبل را برس بکشید تا گرد و غباری که به تارو پود پارچه نفوذ کرده تمیز شود و سپس دوباره سطح آن را جاروبرقی بکشید.

همچنین بخوانید : رنگ مناسب مبل راحتی

مرحله 3

کسانی که حیوان خانگی دارند ممکن است موی حیوان به پارچه مبل چسبیده باشد و با جاروبرقی تمیز نشود. در این مرحله باید با استفاده از یک پرزگیر تمام موهای سطح مبل را تمیز کنید.

مرحله 4

دفترچه راهنمای مبلمان را مطالعه کنید. بسیاری از سازندگان مبل یک برچسب یا دفترچه راهنما همراه با مبل عرضه می‌کنند و روش تمیز کردن مبل پارچه اي با شامپو فرش و یا روش‌های دیگر را در آن بیان می کنند.

مرحله 5

برای شست و شوی مبل پارچه ای ابتدا لکه های روی مبل را تمیز کنید چون هنگام شست و شوی کل مبل لکه ها به خوبی تمیز نمی شوند. در صورتی که رویه مبل جدا می شود آن را جداکنید و با ماشین لباس شویی بشویید ولی اگر رویه جدا نمی شود باید محلول شوینده مناسب را انتخاب کنید و با آن به تمیز کردن مبل بپردازید.

نکات مهم در هنگام شست و شوی مبل پارچه ای

نکات مهم در هنگام شست و شوی مبل پارچه ای

  •  ابتدا رنگ و جنس پارچه مبلمان را با یک تثبیت کننده رنگ پارچه تثبیت کنید تا رنگ و دوام پارچه حفظ شود. مواد تثبیت کننده را می توانید از داروخانه‌ها و فروشگاه ها خریداری کنید. این مواد لکه‌های روغن و سایر لکه‌ ها را نرم و ضعیف می کنند و کار شستشوی مبلمان را آسان ‌تر می کنند.
  • یک ظرف بردارید داخل آن سه لیتر آب و سه پیمانه ماده شوینده پایه آب بریزید و مخلوط کنید . ابتدا این محلول را روی قسمت کوچکی از مبل امتحان کنید و بعد از 10 دقیقه، اگر به پارچه مبل آسیبی نرسید از آن برای کل پارچه مبل استفاده کنید. محلول را با یک پارچه روی مبل بکشید تا تمیز شود. بعد از آن با بخارشوی که با محلول پایه آب پر شده است تمام سطح مبل را تمیز کنید.
  • استفاده از سرکه و آب اکسیژنه یکی دیگر از روش های تمیز کردن مبل پارچه ای است. مقدار 4 قاشق غذا خوری آب اکسیژنه را به 50٪ سرکه رقیق شده در آب اضافه کنید. محلول آماده شده را در یک بطری بریزید و روی کل سطح مبل اسپری کنید و با یک حوله کاغذی آن را قبل از خشک شدن پاک کنید. می توانید از جوش شیرین و سرکه نیز برای تمیز کردن استفاده کنید.

محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *