دکوراسیون, راهنمای خرید

راهنمای جامع خرید تشک

راهنمای خرید تشک

تشک(Mattresses) یکی از مهمترین و شاید پراهمیت ترین وسیله مورد نیاز جهت یک خواب راحت میباشد . به راستی چه نوع تشکهایی وجود دارد و آیا همه انواع تشک در بازار ایران قابل دسترسیست ؟

چه ویژگیهایی را میبایست به هنگام خرید تشک مد نظر قرار دهیم ؟

آیاتفاوتی میان انواع مختلف تشک وجود دارد ؟

از نظر طبی چه نوع تشک هایی مورد تایید واقع می شوند ؟

و نهایتا گزینه مناسب ما چه تشکیست ؟

راهنمای تشک

راهنمای تشک

همانطور که می دانید انسان تقریبا 30 درصد از عمر خود را در حالت خواب و استراحت سپری می کند و نیز به وضوح مشخص است که شادابی و پرانرژی بودن در حالت بیداری نیز تحت تاثیر همین 30 درصد زمان خواب میباشد . این مهم ایجاب میکند که راجع به آن بیشتر بدانیم و تحقیق کنیم .

خواب

خواب

در این مطلب سعی داریم تا انواع مختلف تشک را برای دنبال کنندگان مطالب دی ایران قرار دهیم تا هنگام خرید تشک بتوانند به راحتی گزینه مناسبی برای خود انتخاب کرده و خرید خوبی را تجربه نمایند .

راهنمای جامع خرید تشک

راهنمای جامع خرید تشک

امروزه هر وسیله ای که در منزل کاربردی باشد و به حفظ سلامت بدن کمک نماید در انواع گوناگون ساخته و بفروش میرسد . از این رو تشک های متنوعی در بازار موجود است که برای مصارف مختلف و بر اساس نیاز افراد خریداری می گردد .

تشک ها دارای برند و نامهای تجاری مختلفی می باشند که بر اساس داخلی و خارجی بودن تولید آنها تقسیم بندی می شوند . تشک های تولید ایران با نامهای خوشخوابتن آسایداتیسرویالرویال تکرویاویستر و .. عرضه می شود و تشک های وارداتی شامل نامهای کینگ کویلبرجیسایشبیرتارکان یاتاکبرن و … .

تشک طبی (Medical mattress) :

تشکهای طبی بدون فنر هستند و در ساخت آنها از فوم متراکم استفاده میشود . این نوع از تشک دارای سطح سفت تری نسبت به دیگر تشکها می باشند .

ساختار  و فیزیولوژیک بدن برخی افراد به گونه ایست که با خوابیدن بر روی تشک های نرم دچار درد های عضلانی می شوند و خواب آرامش بخشی را در ادامه نخواهند داشت.

تشک طبی

برخی افراد هستند که به خوابیدن بر روی سطح های سفت علاقمندند و بر روی سطوح نرم دچار کلافگی میشوند . تشکهای طبی به شدت به این افراد پیشنهاد میشوند .

همچنین برخی از دردهای عضلانی افراد نیز با استفاده از تشکهای نرم و غیر طبی تشدید می شود . با استفاده از تشک های طبی می توان این درد ها را به حداقل رساند .

تشک طبی

تشک طبی برای تعداد نفرات یک ، دو و یک ونیم نفره تولید می گردد و در صورت در خواست خریدار از تولید کننده می توان ابعاد سفارشی نیز برای این محصول در نظر گرفت و مشتری پس از خرید سرویس خواب بنابر ابعاد آن میتواند سفارش دهد .

برخی افراد با تجویز پزشک این نوع از تشک را خریداری می نمایند زیرا تشک های طبی ستون فقرات را در راستای صحیحی قرار داده و مانع خم شدن ستون فقرات می شوند . این تشک خستگی را در زمان استراحت از بدن دور می کند تا بتوان پس از استراحت به فعالیتهای روزانه خود پرداخت و احساس خستگی را در تخت خواب خود برجای گذاشت . همچنین این تشک می تواند پیشنهاد خوبی برای افرادی با دیسک کمر باشد .

شکل صحیح ستون فقرات

شکل صحیح ستون فقرات

نقطه ضعف این تشک این است که پس از مدتی استفاده دچار فرورفتگی هایی بر روی سطح خود می شود و عمر کوتاه تری نسبت به تشک های دیگر دارد .

برخی از تشکهای طبی در سطح خود دارای مموری فوم هستند . مموری فوم لایه ایست انعطاف پذیر و نازک که روی سطح خارجی تشک قرار گرفته و مقداری سطح سفت تشک طبی را نرم میکند . تشک هایی که در ساختار خود مموری فوم دارند از نظر کیفیت درجه بالاتری نسبت به سایر تشکها دارند . این تشک ها را می توان از سایت ها و فروشگاه های معتبر تهیه نمود . در تصویر زیر لایه های مختلف تشک طبی را مشاهده مینمایید .

تشک طبی

تشک طبی

تشک فنری (Spring mattress) :

همانطور که از نام تشک پیداست درون این دسته از تشکها فنر هایی به کار می رود که باعث میشود سطح این محصول به شدت ارتجاعی شود بطوریکه بلند شدن از روی آنها برای برخی افراد مشقت دارد . این نوع از تشکها را نمی توان برای افرادی با اضافه وزن زیاد استفاده نمود و در عوض افرادی با وزن پایین و کودکان می توانند از این دسته تشک با خیالی آسوده استفاده نمایند . در بسیاری موارد هنگام خرید سرویس خواب نوجوان یک تشک فنری نیز سفارش داده میشود . زیرا وزن فاکتوری تعیین کننده در این نوع از تشکها میباشد .

تشک فنری

تشک فنری

درون این تشک ها فنرهایی بصورت پیوسته و یا جدا از هم قرار داده شده است که به ترتیب با نامهای تشک متصل و تشک منفصل خوانده میشوند . این فنرها باعث می شوند تا سطح نرمی برای این تشک فراهم شود . برخی افراد از تشک خود انتظار انعطاف پذیری بالایی دارند . افرادی که دارای کمر درد می باشند نباید از این مدل تشک استفاده کنند .

تشک فنری

تشک فنری

تشک طبی فنری (Spring bat mattress) :

تشک های طبی فنری ساخته شده از موادمصرفی دو تشک فوق می باشند یعنی در درون آنها هم فنر و هم فوم استفاده می شود . این نوع از تشکها نسبت به تشکهای طبی و همچنین نسبت به تشکهای فنری متقاضیان بیشتری دارند .

تشک طبی فنری

تشک طبی فنری

ساختار تشک های طبی فنری به این صورت است که در لا به لای اسفنج ها فنر هایی را قرار می دهند که باعث می شود تا انعطافی معادل انعطاف میانگین دو مدل طبی و مدل فنری داشته باشد . تشکهای طبی فنری از آنجهت که دارای فنر هستند مثل تشکهای طبی دچار فرورفتگی نشده و عمر طولانی تری دارند و از طرف دیگر چون از فوم بیشتری نسبت به تشکهای فنری بهره میبرند خاصیت ارتجاعی کمتری دارند و باعث دردهای عضلانی نمیشوند .

تشک طبی فنری

تشک طبی فنری

تشک بادی (air mattress) :

تشک های بادی همچنان که از نامشان پیداست به وسیله هوا پر میشوند و مورد استفاده قرار میگیرند . می توان این تشک را بصورت تک نفره ، دو نفره ، مسافرتی ، گرد و دو طبقه و چند کاره خریداری نمود .

این دسته از تشکها با برندهای مختلفی در بازار موجودند . بعنوان مثال با نامهای اینتکس آمریکا ، بست وی ، سویلور اینتکس ، relax ، bestway و …  .

تشک بادی دو طبقهتشک های بادی دارای 4 ماده مختلف برای سطح رویی بوده که تنوع را در این محصول بالا می برد . تشک های بادی با روکش های چرم ، مخمل (ضد تعریق ) ، کامفورت (درمانی) و برزنتی که با عنوان وسیله ای مسافرتی خریداری می شود .

تشک های بادی در مدل های متفاوت نیز استفاده می شوند مانند تشک های درون خودرو ها که می توان در هنگام مسافرت از آنها بهره برد .  برخی از مدل های  این دسته از تشک را می توان با استفاده از فندک ماشین باد کرده و مورد استفاده قرار داد .

تشک بادی با پمپ

تشک بادی همراه با پمپ باد

در فروشگاه های تشک می توان نوعی تشک را مشاهده نمود که با عنوان چند کاره بفروش می رسد و در شرایط مختلف استفاده می گردد . همچنین این تشک مورد مناسبی برای دفاتر و مکان های اداری می باشد .

تشک بادی

تشک بادی چند کاره

تشک های فوق با شرایط و گارانتی های مختلف به فروش می رسند که می توان در هنگام مواجهه با مشکل از این خدمات استفاده نمود .تشک بادی قابلیت شستشو دارد و می توان روشهای مختلفی را در شستشوی این محصول به کار برد .

مثلا استفاده از چند قطره صابون و آب برای نظافت این محصول همچنین استفاده از پودر جوش شیرین برای از بین بردن بوی نامطبوع این تشک پس از استفاده های طولانی مدت .

نظافت تشک بادی

نظافت تشک بادی

یکی از مزیت های این محصول زمان کوتاه برای آماده سازی ( پر و خالی کردن این محصول از هوا ) می باشد دیگر مزیت این محصول کم جا بودن و قابل حمل بودن آن است در ادامه باید گفت که تشک های بادی قیمتی مناسب تر نسبت به انواع دیگر تشک دارند و برای اکثر افراد قابل تهیه و خریداری می باشند .

در صورت آسیب این دسته از تشک می توانید از لیبل های تعمیراتی استفاده نمایید . همچنین توجه داشته باشید وزن قابل تحمل این تشک ها متفاوت بوده و در صورتی که برای افراد دارای وزنی بالاتر از وزن قابل تحمل تشک مورد استفاده قرار گیرد احتمال آسیب تشک وجود دارد .

لیبل تعمیراتی

لیبل تعمیراتی

این تشک برای تعداد نفرات مختلف تولید می شود . تشک های یک نفره دارای اندازه 99*191 بوده که با عرض های 67 و 76 نیز تولید می گردد همچنین تشک های دو نفره دارای ابعاد 203*152 سانتی متر می باشد که عرض های 137-152-183 را  شامل می شود . ارتفاع این تشک ها معمولا 25 سانتی متر است و وزن حدودی این تشک ها 2 کیلوگرم می باشد .

تشک بادی

تشک بادی

تشک آبی (water mattress) :

تشک آبی به وسیله آب پر شده و مورد استفاده قرار می گیرد ؛ شما می توانید بصورت دلخواه مقدار آب مورد استفاده در این تشک را تنظیم کنید  . تنظیم آب از طریق سوپاپ های کناری تشک انجام می پذیرد . تشک های آبی را می توان پس از مدتی استفاده شستشو نمود .

تشک آبی

تشک آبی دو نفره

این دسته از تشک می توانند برای مصارف طبی نیز استفاده شوند و درد عضلانی را در هنگام استفاده و یا پس از آن کاهش دهند . سطح این تشک تا حدودی ارتجاعی می باشد که به دلیل استفاده آب در آن می باشد  این محصول در اندازه های مختلف سفارش داده می شود .

تشک آبی

در واقع تشک های آبی می توانند کاربرد های یک کیسه آب گرم را در ابعاد بزرگتر داشته باشند . به وجود آمدن این تشک معجزه ایست که در بیماران بی تحرک از به وجود آمدن زخم بستر جلوگیری می نماید .

درون تشک آبی

درون تشک آبی

یکی از خاصیت های این تشک قابلیت استفاده افراد با وزن بالا از این تشک است و این مزیت به دلیل دو لایه ای بودن قسمت بیرونی تشک آبی می باشد که مقاومت بالایی را به وجود می آورد  . دشمن اصلی این تشک اشیا نوک تیز و حرارت می باشند . یکی از نگرانیهای مشتریان اینست که اگر یکبار تشک سوراخ شود آب زیاد داخل آن به خانه آسیب برساند اما جای نگرانی نیست زیرا این محصول از چند کیسه آب مجزا در لایه خارجی خود استفاده میکند .

تشک آبی

تشک آبی

تشک مهمان (Guest mattresses) :

بر اساس متن فوق تشک های بادی و نوعی تشک که با نام تشک مهمان شناخته می شود می توانند در دسته تشکهای مسافرتی قرار گیرند .زیرا حجم و فضای کمی اشغال کرده و به راحتی حمل می شوند .

از قدیم الایام تا کنون تشک های زمینی مختلفی مانند تشک های پنبه ای و … تولید شده اند اما امروزه می توان به جای تشک های سنگین و فضاگیر قدیمی از تشک های سبک و کمجای امروزی استفاده نمود .

تشک مهمان

تشک مهمان تاشو

تشک مهمان وسیله ایست که در هنگام مهمانی به کمک شما می شتابد . عرض و طول این تشک به اندازه تشک های طبی و معمولیست و خاصیتی که افراد را برای این تشک به خود جلب می نماید تاشو بودن آن است .

جنس مورد استفاده در این تشک ها بجای پنبه از اسفنج بوده و قابلیت تا شدن و لوله شدن دارند و معمولا در کیف های مختلف با جنس های متفاوت حمل می گردند .

تشک مهمان کم جا

تشک مهمان کمجا

ابعاد این تشک 90*190 ، 90*195 و 90*200 سانتی متر می باشد و معمولا دارای وزنی معادل 2 – 3 کیلوگرم می باشد همچنین تشک مهمان قابلیت شستشو دارد .

تشک مهمان

تشک مهمان

تشک ها در چه ابعاد قابل خریداری می باشند ؟

در انتخاب تشک باید به اندازه و ابعاد تشک مورد نیاز برای تخت خواب خود دقت نماییم . تشک ها در ابعاد تک نفره ، دو نفره و یک و نیم نفره قابل خرید می باشند .

ابعاد تشک

ابعاد تشک

اندازه استاندارد تشک های تک نفره 200*90 ، 120*200 سانتی متر ؛ تشک های یک و نیم نفره (همان دو نفره جم و جور ) 140*200 سانتی متر و   اندازه استاندارد تشک های دو نفره 160*200 و 180*200 سانتی متر می باشد و بر اساس ابعاد تخت خواب شما انتخاب می شود .

اگر دارای تخت خوابی می باشید که با تشک های فوق همخوانی ندارد می توانید از تولید کنندگان تشک درخواست تشکی با ابعاد دلخواه کنید .

ابعاد تشک

ابعاد تشک یک نفره

در هنگام خرید چه نکاتی باید رعایت شود ؟

در هنگام خرید تشک باید به این امر توجه داشت که چه نوع تشکی مناسب شماست و با کدام تشک می توانید راحت تر زمان استراحت خود را سپری کنید . گاها پزشک شما در زمینه تشک توصیه هایی دارد که باید به آنها توجه داشت .

تشک ها دارای دوخت هایی در سطح رویی خود می باشند که باید دقت داشت تا دوخت زیاد از حد برجسته نباشد و موجب آزار و اذیت بدن شما نشود . همچنین پارچه مورد استفاده نباید حساسیت زا باشد .

نکات خرید تشک

نکات خرید تشک

دومین نکته در خرید این است که استاندارد های لازم را در جهت محافظت از بدن داشته باشد و بدن در بهترین حالت ممکن بر روی آن قرار گیرد و همچنین حالت فیزیولوژیک خود را حفظ نماید .

دیگر اینکه داری ابعاد مناسبی باشد و از قد شما بلندتر باشد . اگر فردی هستید که دارای اضافه وزن بالا می باشید و یا در هنگام خواب و استراحت تکان می خورید و به فضای بیشتری نیاز دارید ، از تختخواب هایی استفاده کنید که فضای کافی را در اختیار شما قرار دهند .

نکات

شکل صحیح خوابیدن

معمولا در کنار تشک ها زیپ هایی برای مشاهده درون تشک قرار دارد که می توان از محتویات درون تشک مطلع شد .

مورد دیگر اینکه باید به گارانتی تشک مورد استفاده دقت داشته باشیم ، هر چه گارانتی بالاتر باشد قیمت بیشتر شده وتعداد لایه های بیشتری در سطح خارجی استفاده می شود و ضخامت آن بیشتر می شود .

ارتفاع تشک

ارتفاع تشک

همچنین باید سعی داشت تا تشکی انتخاب نمود که پارچه آنتی باکتریال همراه با دوخت های مناسب داشته باشد و باعث ایجاد حساسیت در مصرف کننده نکند .

بر اساس تحقیقات انجام شده حالت های صحیح و تشک های مناسبی برای خواب پیشنهاد شده اند که در تصویر فوق قابل مشاهده می باشند . در نتیجه سعی داشته باشید تا تشک استاندارد از نظر قرار گیری ستون فقرات انتخاب نمایید .

نکات خواب

نکات خوابیدن به روش صحیح

چه تفاوتی در قیمت تشک های مختلف وجود دارد ؟

قیمت تشک ها در انواع و مدل های مختلف ، متفاوت می باشد و این به معنای این است که قیمت تشک ها بر اساس مواد مصرفی درون تشک ها تعیین می شود ؛ حتی ممکن است اختلاف قیمت را در یک دسته از تشک با مدل های گوناگون مربوط به همان دسته مشاهده نمایید .

قیمت تشک

قیمت تشک

بعنوان مثال تشک هایی با گارانتی بالاتر هزینه بیشتری را می طلبند از سوی دیگر هزینه تشک های طبی بیشتر از تشک های فنری می باشد .

نکاتی در مورد خواب :

دیگر نکته ای که در هنگام خواب باید به آن توجه داشت حالت صحیح خوابیدن بوده که در انتهای این مطلب می توانید نکاتی را در این باره مطالعه نمایید .

تشک های استاندارد سر و ستون فقرات را در یک راستا قرار می دهند . تشک هایی با نامهای طبی می توانند این شرایط را در هنگام خواب برای شما فراهم کنند .

شما می توانید برای افزایش طول عمر تشک ، تشک های خود را پس از مدتی استفاده برعکس نمایید و از سوی دیگر تشک خود استفاده کنید .

حالت خوابشما در هنگام استراحت می توانید به حالت های مختلفی بخوابید که بهترین حالت برای خواب همان طاق باز خوابیدن می باشد بخصوص اگر انحنای ستون فقرات در آن حفظ شود .

سعی داشته باشید در هنگام خواب به حالت دمر ، بالشی کوچک در زیر شکم خود قرار دهید تا ستون فقرات شکل استاندارد خود را حفظ نماید .

حالت خواب

حالت استاندارد خواب

برخی عادت به خوابیدن بر روی پهلو را دارند که در این صورت توصیه می شود تا بالشی را در بین دو پای خود قرار دهند و حتی بالشی را در بغل خود بگیرند تا بدن حالت خمیده به جلو را نداشته باشد . درصورت رعایت نکردن این نکات ممکن است با انواع بیماری های کمر و ستون فقرات مواجه شوید .

بالش مناسب

بالش مناسب

انتخاب بالش مناسب نیز بی تاثیر نیست . در هر یک از حالت های خواب باید بالش مناسب را انتخاب نمود تا دچار درد عضلانی نشد و سر و گردن در یک راستا قرار بگیرند . بالشی را انتخاب کنید که سر و گردن شما را در بر بگیرد .

منبع : دی ایران

محصولات مرتبط

#s3gt_translate_tooltip_mini { display: none !important; }

#s3gt_translate_tooltip_mini { display: none !important; }

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *